TrTsHa | منتديات طرطشة
Welcome
<

الفرق بين التخسيس و تنشيف العضل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

الفرق بين التخسيس و تنشيف العضل

مُساهمة من طرف TrTsHa في الجمعة سبتمبر 26, 2014 1:33 pm

اول حاجه خد قرار انك هتغير نفسك ...و صدقني تقدر بمجهودك و تنظيم اكلك ..وبعد كده اديك فكره عامه عن التنشيف التنشيف هو انك تخسر الدهون و علي قد ما تقدر تقلل المفقود من العضلات وتحاول تحافظ علي الكتله العضليه الموجده ...طيب ده يفرق ايه عن التخسيس ..التخسيس تخس ميزان بس تقلع هدومك قدام المرايه تلاقي جسمك نسخه مصغره من الشكل القديم بس علي حجم اقل ... اكيد كلنا سمعنا عن الناس البتبطل اكل او بتاكل خياره في اليوم و يجيلك فرحان اوي يقولك انا خسيت ٣٠ كجم في شهرين و تبص علي شكله تلاقيه مرهق و جسم كله ترهل ....طيب هل التنشيف و نحت الجسم ينفع بانظمه غذائيه محدده فقط ...لا طبعا ضروري ممارسه الرياضه ....طيب ايه فكره دايت التنشيف ...الفكره انك بتحاول طول الوقت تخلي معدلات الايض في الجسم في اعلي حاالاتها ...(هدم الدهون و بناء انسجه عضليه ) طب ده بيكون اذاي ....اول حاجه بتاكل كل ساعتين او ثلاثه ....ايه ده انت مجنون بقولك عايز انشف انا كده هضخم ...يا عم اصبر عليا الفكره كلها في هتاكل ايه في ٦-٨ وجبات دول ....ال ٦ وجبات كلهم مصادر متنوعه للبروتين مسلوقه او مشويه منزوعه الجلد او الدهون لو بيض ناكل البياض فقط لو البان تكون منزوعه الدسم لو جبن يفضل الجينه القريش ...ضروري لتكوين و بناء الانسجه العضليه و غير كده كل ما البروتين بيزيد معدلات الايض بتزيد ...طيب الكربوهيدريت بنقطعها ؟ لا غلط جدا لان انت لو قطعت كارب في الاول هتحرق دهون كويس و بعد كده اول ما مخزون الجيلايكوچين في الكبد هيخلص ...عضلاتك هتقع ...طب الحل بنتناولها بالتدريج يعني يوم فيه وجبه بس ندخل فيها كارب يوم ٢ يوم ٣ و نرجع نعيد ....امثله للكارب ( اي حاجه بني ارز بني ....عيش بني ...شوفان ..مكرونه ..) من الحاجات الاساسيه انك تستخدم الدهون النافعه القليل منها في نظامك الغذائي بيساعد الجسم علي حرق و طرد دهون اكبر ....و من انواعها (الاڤوكادو ...زيت السمك ...لبن جوز هند..اللوز ....الخ ) بس انت متحيرش نفسك و هاتلك علبه omega3 (زيت السمك ) وخد منها و خلاص .......و طبعا هنحتاج نوع مالتي فايتمين محترم ....و هنحتاج نشرب من ٣-٥ لتر ماء علي مدار اليوم و ٣ كوب شاي اخضر ...عشان نطرد الاملاح بصوره طبيعيه و بالتالي الميه المحبوسه في الجسم تنزل بنزول الاملاح و الجسم يكون مشدود اكتر و الميه هتهاحفظ علي نضاره البشره و هتمنع ترهل الجلد .....و انا كنت كاتب نموذج لدايت تنشيف في بوست قديم علي الصفحه الخاصه بتاعتي لو حابين تجربوه...بالنسبه للتمرين ...هنروح چيم نلعب التمرينه عادي بس التكرارات من ١٥-٢٠ ...و ممكن ندخل تمارين سوبر سيت و بعد التمرين هنلعب بطن و هنجري او نلعب عجله من ٢٠-٤٠ دقيقه ....و الصبر و ان شاء الله يعمل نتايج ممتازه عن تجربه ...ممكن شير للموضوع ده لو عجبكم عشان انا تعبت في كتابته

Be true to your heart and nothing can stand in your way.
كن وفيا لقلبك ولا شيء يمكن أن يقف في طريقك.
غمزة Facebook:       omarpop23
غمزة twitter:           omarpop23
TrTsHa
المديـــر العام
المديـــر العام

الجنس الجنس : ذكر
مشاركات مشاركات : 106
التقييم التقييم : 6
تاريخ الميلاد تاريخ الميلاد : 04/12/1994
الانتساب الانتساب : 09/08/2014
 البلـد/الاقامة البلـد/الاقامة : مـصــــر
المزاج المزاج : أُراقب